divendres, 24 d’octubre del 2025

ARTICLES ANTONI BALLESTER

CÓMO SOLUCIONAR EL ACOSO ESCOLAR EN UN CLIC

Cada problema tiene su solución. Para solucionar un problema lo más importante es que nos informen sobre cómo solucionarlo.



EL PRIMER DIA DE CLASSE PER EVITAR L'ASSETJAMENT ESCOLAR

La primera classe del curs per evitar els assetjaments escolars i els suïcidis d'adolescents que es poden produir els propers mesos de setembre, octubre i novembre de 2025.




ANTONI BALLESTER
AOIB

INFORME SOBRE L'ESTAT DE L'ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL

Des de la FUNDACIÓ BERTELSMANN publiquen un informe anual segons Xcelence 2024,sobre l'estat de l'Orientacio Acadèmica i Professional.


https://drive.google.com/file/d/1HJjkVU26BkUbfE9u4fF42AsFPpMAu5E_/view?usp=sharing 


AOIB

PARELLA EDUCATIVA

 COMUNICAT DE PREMSA

Vos hem convocat per donar visibilitat a la nostra reinvindicació de la necessitat de la parella educativa al primer cicle d’educació infantil i comunicar que hem recollit 1793 signatures que ens donen suport a aquesta reinvidicació

Tots els infants de 0-3 són dependents de l’adult.

El dia a dia dins un aula de 0-3, l’educadora a d’atendre:

- Necessitats higièniques bàsiques (canvi de bolquers, rentar mans, canvi de roba, llevar mocs, 
  vòmits, diarrees, acompanyament als infant que no duen bolquers al vàter).
- Malestars afectius (rebequeries, frustracions, plors, enyorances).
- Acompanyar en les menjades.

Estar amb alerta vigilants tots el possibles perills:

- Es fiquen tot a la boca amb la possibilitat de que s’ofeguin.
- S’enfilen per tot arreu.
- Caigudes.
- Petites baralles entre els infants que poden acabar en:
- Mossegades.
- Estirades de cabells.
- Empentes.

Dormir als infants (uns necessiten braços, hamaques, diferents ritmes de son i horaris), UNA EDUCADORA TOTA SOLA NO POT.

Hem de canvi d’espais per realitzar diferents propostes: psico, pati, (amb infants que van a grapes).

I a més tenim sempre infants diagnosticats i d’altres que se detecten al llarg del curs amb necessitats educatives especials que requereixen de més suport.

També hem de preparar materials i propostes pedagògiques de qualitat.

A part de tot això sense tenir hores no lectives, hem de fer observacions, documentacions, informes d’avaluacions, tenir temps per parlar amb les famílies, enviar correus; ja que quasi sempre ens duim la feina a casa.

En cas de baixa de personal necessitam cobrir-les de forma immediata o una altre alternativa és tancar l’aula amb el perjudici que això comporta a les famílies . 

Necessitaríem que es pogués crear un BORSÍ D’EDUCADORES EXPRES semblant a les de les mestres.


https://www.diariodemallorca.es/mallorca/2025/10/23/mil-personas-reclaman-minimo-educadoras-122932100.html

Des de l'AOIB donem tot el nostre suport a la reivindicació de les Educadores del Primer Cicle d'Educació Infantil, i remarquem la importància que suposa aquest Primer Cicle (0-3), pel desenvolupament dels infants durant tota la seva escolarització. En aquesta Etapa es desenvolupa l'autonomia (rutines), socialització, l'estimulació caps els aprenentatges, compensar desigualtats, compartir la criança amb les famílies, afavorir el desenvolupament emocional (plors, enyorances i frustracions), juntament amb el desenvolupament de les seves habilitats i capacitats, i especialment en l'adquisició de l’autoconfiança.


AOIB




dilluns, 20 d’octubre del 2025

PARELLA EDUCATIVA

 

La necessària posada en valor de l’educació 0-3 anys

 Les educadores de les Escoles Infantils públiques i concertades de primer cicle de les Illes Balears, ho hem dit moltes vegades, però no per això és menys cert: l’educació 0-3 anys és, ara per ara, la germana pobra del sistema educatiu.

Ho és per les condicions salarials, d’horari i calendari lectiu, per manca de places públiques i gratuïtes, per precarietat legislativa del cicle i, per tant, de les condicions laborals que regeixen per a totes les professionals que hi treballen.

És necessari i urgent fer una revisió del Decret 23/2020, que és el marc normatiu que regula en quines condicions han de treballar les persones que eduquen la primera infància. Unes condicions que són clarament insuficients per atendre una etapa de la vida tan delicada i tan important.

Ningú no dubta de la importància d’intervenir en aquestes edats per compensar dificultats, de la necessitat d’estimulació dels primers anys de vida, de la cura de les primeres experiències de socialització, de la necessitat de compartir la criança amb les famílies, especialment les més vulnerables. Per posar el focus en el nostre dia a dia, parlem de rutines, canviar bolquers, rentar mans,... acompanyar en les menjades, atendre malestars físics (vòmits, diarrees, febres...), malestars afectius, que s’expressen amb plors, enyorança o frustració...

És primordial atendre els infants com es mereixen, fent desdoblament de grup on experimenten, juguen, exploren i es concentren més. I per això es requereixen moltes mans, per poder preparar materials i propostes pedagògiques de qualitat.

Reivindiquem la necessitat d’implantar parelles educatives a les unitats de les escoletes 0-3 anys, que facin possible totes aquestes tasques i amb la major cura i qualitat possibles per als nostres infants, oferint-los una mirada més personal per a cada un d’ells. A més, les educadores hem de poder fer observacions, documentar, fer informes d’avaluació, establir un canal de comunicació amb les famílies (tutories, correus,...) i tenir temps per les qüestions burocràtiques. I per això cal enfrontar la revisió del Decret vigent amb urgència i determinació.

L’escoleta EI Verge de la Salut ha fet feina amb parella educativa durant molt d’anys sent  referent del model educatiu on ens agradaria que tot el col·lectiu pogués arribar.

A tot l’exposat hi hem d’afegir la total falta d’autonomia del nostre alumnat i la necessitat de cobertura immediata de qualsevol baixa de personal treballador sobrevinguda als nostres centres educatius, ja que suposa un gran risc cap a la seguretat dels infants, cosa que pot ser enfrontada amb molta més solvència si es comptés amb el recurs de la parella educativa. Per no parlar de les hores de la menjada, que esdevenen un autèntic problema si es vol atendre aquest espai alimentari i educatiu amb dedicació i efectivitat.

El primer pas d’aquest procés de posada en valor de l’educació 0-3 anys, passa per apostar per la parella educativa a les unitats de les escoletes 0-3, amb el conseqüent increment de personal que això implica.

Si veritablement creiem en aquesta etapa educativa com a compensadora de desigualtats cal fer aquest pas endavant.



L'AOIB dona tot el seu suport a aquesta demanda de les Educadores de l'Etapa d' Educació Infantil 0-3.


AOIB 


AVALUACIÓ DE L'APRENENTATGE

 Publicada en el BOIB l'avaluació de les diferents etapes educatives


BATXILLERAT:

ESO:

EDUCACIÓ PRIMÀRIA:

EDUCACIÓ INFANTIL: 



AOIB

diumenge, 19 d’octubre del 2025

 

Artículo del Diario “LA RAZÓN”, Rocío Ruíz (07/10/25)

Los profesores pierden a diario hora y cuarto de su jornada intentando poner orden en la clase

Un informe de la OCDE constata que «gestionar el comportamiento es una tarea compleja en aulas cada vez más diversas». Los docentes, estresados por la burocracia.

La enseñanza es una profesión altamente feminizada, con un alto grado de satisfacción y compromiso. Los profesores valoran la buena relación que tienen con sus alumnos y más de la mitad de la profesión siente que su papel es reconocido por las familias (57%). Sin embargo, se trata de un trabajo que no parece tan sencillo de desempeñar como podría imaginarse en los tiempos que corren. Los docentes también padecen altos niveles de estrés, se sienten atrapados por una elevada carga burocrática que no consideran útil, les cuesta cada vez más imponer orden en el aula y se quejan de que carecen de tiempo para formarse.

Así queda reflejado en el Informe Talis 2024, de la OCDE y el Ministerio de Educación, en el que han participado 55 países y que confirma que, en demasiadas ocasiones, uno de los primeros retos que tiene que afrontar el docente es lograr imponer silencio solamente para poder empezar a dar clase. Según el estudio, los profesores españoles dedican el 18% del tiempo lectivo en Secundaria y un 20% en Primaria a mantener el orden. Dicho de otro modo, uno de cada cinco minutos de clase se esfuma entre llamadas al silencio, interrupciones y distracciones.

España supera así en varios puntos el promedio de la OCDE y de la Unión Europea, ambos en torno al 15%. Los datos suponen un ligero empeoramiento respecto al estudio de 2018, cuando los docentes de Primaria perdían un 18% de su tiempo en poner orden (11 minutos por clase) y los de Secundaria un 16% (10 minutos). Entonces se hablaba de una hora diaria de docencia desperdiciada, que ahora se ha convertido en hora y cuarto. El informe advierte de que la pérdida de tiempo de instrucción «no solo resta calidad al aprendizaje, sino que aumenta la carga de estrés y frustración entre el profesorado. Mantener la calma y la autoridad frente a aulas cada vez más diversas, tecnológicas y ruidosas se ha convertido en una tarea tan cotidiana como extenuante».

Andreas Schleicher, director de Educación y Competencias de la OCDE, cree que este sería un punto de mejora para España, un problema que se acrecienta entre los nuevos docentes, que, además, suelen acabar en las clases con más complicaciones, donde tienen que atender a grupos más diversos o a alumnos con dificultades de aprendizaje, en los que no siempre se ponen en juego todos los medios de los que se dispone. Abelardo de la Rosa, secretario de Estado de Educación, considera que tener aulas más diversas, con mayor población inmigrante, es un fenómeno social relativamente nuevo que podría explicar en buena parte esta circunstancia.

El informe advierte de que los problemas de comportamiento no solo consumen tiempo de instrucción, sino que también pueden derivar en situaciones más graves que afectan al clima escolar y al bienestar del profesorado. Aunque el informe no detecta tasas significativamente mayores de incidentes graves que las de la OCDE, la disciplina sigue siendo una de las principales fuentes de estrés docente. Pero hay aún más cuestiones que perturban al profesorado, como los vaivenes legislativos que tienen que ver con los cambios de gobierno. «La sucesión constante de cambios curriculares y normativos genera sensación de incertidumbre y dificulta la consolidación de buenas prácticas». Muchos docentes confiesan vivir en un estado de adaptación permanente, sin tiempo para consolidar lo aprendido.

Si hay algo que provoca un gran malestar al profesorado es la elevada carga administrativa que tienen en su gestión diaria. Talis revela que a esta función dedican el 5% de su tiempo, un porcentaje similar al del resto de Europa, pero los profesores lo viven como una fuente importante de estrés y frustración. «Nos ralentizan nuestro trabajo en general para preparar clases y atender al alumnado. No hay tiempo, y nos dan muy poco margen para resolverlo; además, tenemos muy poca participación en las políticas educativas. Hay cambios curriculares muy rápidos y poco tiempo para la adaptación sin la formación necesaria», se queja una profesora de un instituto de FP.

En cuanto a las condiciones laborales del profesorado, el informe vuelve a poner el foco en el salario de los docentes, que supera la media europea, pero, a medida que crecen los años dedicados a la docencia, aparece la sensación de estancamiento salarial y de ausencia de incentivos. Además, ya no se trata tanto de lo que se cobra como del reconocimiento social que tiene la profesión. Algunos expertos, como Ismael Sanz (URJC y Funcas), observan un sistema educativo con un profesorado motivado y satisfecho, pero propone líneas de acción: «Reforzar el vínculo entre formación inicial y práctica profesional, mediante programas de mentoría; reducir la carga administrativa y consolidar un sistema de formación continua flexible».

La situación no es igual en todas las comunidades autónomas. Canarias y la Comunidad Valenciana encabezan la lista de regiones con más tiempo perdido en Secundaria (20% y 19%), mientras que Cantabria y Asturias se sitúan en el extremo contrario, con cifras que rondan el 16-17%. En Primaria destacan Baleares, la Comunidad Valenciana y Canarias, donde el tiempo dedicado a mantener el orden roza el 21%. ¿Por qué ocurre esto? «En aulas cada vez más diversas, gestionar el comportamiento es una tarea compleja que requiere tanto habilidades técnicas como socioemocionales, desde mantener la atención durante las clases hasta responder a conductas disruptivas y garantizar una participación equitativa». Según el estudio, esta situación aumenta la carga de estrés y frustración entre el profesorado.

 

AOIB

 

dimarts, 7 d’octubre del 2025

INDICADORS DEL SISTEMA EDUCATIU ESPANYOL 2025

INDICADORES COMENTADOS SOBRE EL ESTADO DEL SISTEMA EDUCATIVO ESPAÑOL 2025

AUTOR

MANUEL T. VALDÉS                                                                           

Documentació

https://drive.google.com/file/d/1HJjkVU26BkUbfE9u4fF42AsFPpMAu5E_/view?usp=sharing 


AOIB