CÓMO SOLUCIONAR EL ACOSO ESCOLAR EN UN CLIC
AOIB
Associació d'Orientadors-es de les Illes Balears
divendres, 24 d’octubre del 2025
ARTICLES ANTONI BALLESTER
INFORME SOBRE L'ESTAT DE L'ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL
Des de la FUNDACIÓ BERTELSMANN publiquen un informe anual segons Xcelence 2024,sobre l'estat de l'Orientacio Acadèmica i Professional.
https://drive.google.com/file/d/1HJjkVU26BkUbfE9u4fF42AsFPpMAu5E_/view?usp=sharing
AOIB
PARELLA EDUCATIVA
COMUNICAT DE PREMSA
Vos hem convocat per donar visibilitat a la nostra reinvindicació de la necessitat de la parella educativa al primer cicle d’educació infantil i comunicar que hem recollit 1793 signatures que ens donen suport a aquesta reinvidicació
Tots els infants de 0-3 són dependents de l’adult.
El dia a dia dins un aula de 0-3, l’educadora a d’atendre:
- Necessitats higièniques bàsiques (canvi de bolquers, rentar mans, canvi de roba, llevar mocs,
vòmits, diarrees, acompanyament als infant que no duen bolquers al vàter).- Malestars afectius (rebequeries, frustracions, plors, enyorances).- Acompanyar en les menjades.
Estar amb alerta vigilants tots el possibles perills:
- Es fiquen tot a la boca amb la possibilitat de que s’ofeguin.
- S’enfilen per tot arreu.
- Caigudes.
- Petites baralles entre els infants que poden acabar en:
- Mossegades.
- Estirades de cabells.
- Empentes.
Dormir als infants (uns necessiten braços, hamaques, diferents ritmes de son i horaris), UNA EDUCADORA TOTA SOLA NO POT.
Hem de canvi d’espais per realitzar diferents propostes: psico, pati, (amb infants que van a grapes).
I a més tenim sempre infants diagnosticats i d’altres que se detecten al llarg del curs amb necessitats educatives especials que requereixen de més suport.
També hem de preparar materials i propostes pedagògiques de qualitat.
A part de tot això sense tenir hores no lectives, hem de fer observacions, documentacions, informes d’avaluacions, tenir temps per parlar amb les famílies, enviar correus; ja que quasi sempre ens duim la feina a casa.
En cas de baixa de personal necessitam cobrir-les de forma immediata o una altre alternativa és tancar l’aula amb el perjudici que això comporta a les famílies .
Necessitaríem que es pogués crear un BORSÍ D’EDUCADORES EXPRES semblant a les de les mestres.
Des de l'AOIB donem tot el nostre suport a la reivindicació de les Educadores del Primer Cicle d'Educació Infantil, i remarquem la importància que suposa aquest Primer Cicle (0-3), pel desenvolupament dels infants durant tota la seva escolarització. En aquesta Etapa es desenvolupa l'autonomia (rutines), socialització, l'estimulació caps els aprenentatges, compensar desigualtats, compartir la criança amb les famílies, afavorir el desenvolupament emocional (plors, enyorances i frustracions), juntament amb el desenvolupament de les seves habilitats i capacitats, i especialment en l'adquisició de l’autoconfiança.
AOIB
dilluns, 20 d’octubre del 2025
PARELLA EDUCATIVA
La necessària posada en valor de
l’educació 0-3 anys
Ho és per les condicions
salarials, d’horari i calendari lectiu, per manca de places públiques i
gratuïtes, per precarietat legislativa del cicle i, per tant, de les condicions
laborals que regeixen per a totes les professionals que hi treballen.
És necessari i urgent fer una
revisió del Decret 23/2020, que és el marc normatiu que regula en quines
condicions han de treballar les persones que eduquen la primera infància. Unes
condicions que són clarament insuficients per atendre una etapa de la vida tan
delicada i tan important.
Ningú no dubta de la importància
d’intervenir en aquestes edats per compensar dificultats, de la necessitat
d’estimulació dels primers anys de vida, de la cura de les primeres
experiències de socialització, de la necessitat de compartir la criança amb les
famílies, especialment les més vulnerables. Per posar el focus en el nostre dia
a dia, parlem de rutines, canviar bolquers, rentar mans,... acompanyar en les
menjades, atendre malestars físics (vòmits, diarrees, febres...), malestars
afectius, que s’expressen amb plors, enyorança o frustració...
És primordial atendre els infants
com es mereixen, fent desdoblament de grup on experimenten, juguen, exploren i
es concentren més. I per això es requereixen moltes mans, per poder preparar
materials i propostes pedagògiques de qualitat.
Reivindiquem la necessitat
d’implantar parelles educatives a
les unitats de les escoletes 0-3 anys, que facin possible totes aquestes
tasques i amb la major cura i qualitat possibles per als nostres infants, oferint-los
una mirada més personal per a cada un d’ells. A més, les educadores hem de
poder fer observacions, documentar, fer informes d’avaluació, establir un canal
de comunicació amb les famílies (tutories, correus,...) i tenir temps per les
qüestions burocràtiques. I per això cal enfrontar la revisió del Decret vigent
amb urgència i determinació.
L’escoleta EI Verge de la Salut
ha fet feina amb parella educativa durant molt d’anys sent referent del model educatiu on ens agradaria
que tot el col·lectiu pogués arribar.
A tot l’exposat hi hem d’afegir
la total falta d’autonomia del nostre alumnat i la necessitat de cobertura
immediata de qualsevol baixa de personal treballador sobrevinguda als nostres
centres educatius, ja que suposa un gran risc cap a la seguretat dels infants,
cosa que pot ser enfrontada amb molta més solvència si es comptés amb el recurs
de la parella educativa. Per no parlar de les hores de la menjada, que
esdevenen un autèntic problema si es vol atendre aquest espai alimentari i
educatiu amb dedicació i efectivitat.
El primer pas d’aquest procés de
posada en valor de l’educació 0-3 anys, passa per apostar per la parella
educativa a les unitats de les escoletes 0-3, amb el conseqüent increment
de personal que això implica.
Si veritablement creiem en
aquesta etapa educativa com a compensadora de desigualtats cal fer aquest pas
endavant.
L'AOIB dona tot el seu suport a aquesta demanda de les Educadores de l'Etapa d' Educació Infantil 0-3.
AOIB