El decret sobre escola inclusiva a Catalunya
Un any i mig després que se’n
comencés a parlar, el que s’anomenarà Decret de l’atenció educativa a
l’alumnat en el marc d’un sistema inclusiu arriba a la recta final.
El departament d'Ensenyament ha elaborat un decret que s'aprovarà l'estiu vinent
per dotar de recursos els centres per poder incloure tot l'alumnat.
Segons les fonts consultades pel
Diari de l’Educació, s’ha acabat recollint les principals aspiracions del
moviment social en defensa de l’escola inclusiva. La més important possiblement
sigui que els pares o tutors del alumnes
amb necessitats educatives especials (NEE)
podran decidir sobre l’escolarització
dels seus fills i filles, ja que ara aquesta decisió la dictaminen
els Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP). De fet, el decret establirà que tots els alumnes s’escolaritzen en centres
ordinaris, i que només es pot passar a un centre especial si així ho
demanen els seus pares i ho autoritzen els serveis territorials després de
veure l’informe del psicopedagog.
Els EAP ja no faran dictàmens, com se’n diuen ara, sinó informes
que continguin les necessitats de suport i el pla d’aprenentatge educatiu de
l’alumne (el que ara es coneix com PI, pla individualitzat). Aquests informes
s’hauran de fer en coordinació amb el centre i, segons estableix la futura
norma, amb la participació activa dels pares de l’alumne. La situació avui és
que encara hi ha pares que no coneixen el PI del seu fill, o que en el millor
dels casos l’han pogut veure en algun moment, però difícilment han pres part en
la seva confecció.
Un altre canvi aparentment menor
però que té una gran càrrega de fons és que desapareix la categorització mèdica
de l’alumne amb NEE. Amb el nou decret, el
que el sistema voldrà saber de l’alumne no és si és cec o si té paràlisi
cerebral o si té TEA o TDAH, sinó el tipus de suport educatiu que precisa.
Per això, en els seus informes els psicopedagogs assessoraran i orientaran els
pares i tutors sobre aquests suports, que podran ser universals -els adreçats a
tots els alumnes-, suports educatius addicionals -que tenen caràcter temporal-
i suports educatius intensius -aquí és on entren els professionals de suport o
els especialistes com logopedes o fisioterapeutes-.
Un altre dels aspectes clau que
aborda el decret és la progressiva
reconversió dels centres d’educació especial en centres proveïdors de serveis i
recursos als centres ordinaris, és a dir, centres que encara acolliran
alguns alumnes però que dirigiran bona part de la seva tasca a prestar suport a
alumnes amb NEE escolaritzats en centres ordinaris.
L’últim punt clau és la
capacitació dels centres ordinaris per atendre els alumnes amb necessitats
educatives especials segons el model d’escola inclusiva, és a dir, per
ajudar-los en el seu progrés i aprenentatge des d’un entorn ordinari.
L’objectiu és que tots els centres d’ensenyament a Catalunya siguin inclusius,
i per això al decret es constata la
necessitat d’invertir en formació i reciclatge no només del professorat, sinó
també del personal auxiliar i de serveis.
A més, les actuals USEE (Unitats de Suport a l’Educació Especial)
desapareixen com a concepte, ja que el decret ni les esmenta, sinó que
parla en tot moment dels professionals de suport. La intenció d’esborrar la
paraula “unitats” és mirar d’evitar que
aquests recursos humans, concebuts en el seu dia com a palanca per a la
inclusió, s’organitzin com a aules
especials dins dels centres ordinaris. Les USEE van començar a implantar-se
fa més de deu anys, moltes d’elles funcionen bona part del temps com a “aula
USEE”.
El decret enumera tres tipus de professionals de suport:
suports intensius per a l’escolarització
inclusiva (SIEI), suports intensius a
l’audició i llenguatge (SIAL) i
aules integrals de suport (AIS). En aquest darrer cas, malgrat anomenar-les
aules, queda clar que només poden atendre de forma temporal alumnes amb
necessitats educatives associades a trastorns mentals o de conducta.
En relació amb les mesures i
suports que han de seguir les escoles, el departament d'Ensenyament ha elaborat
un projecte que divideix els àmbits d'actuació en tres sectors. Un
correspon a les mesures i els suports universals, que van destinats al 100%
dels alumnes i se centren en accions
preventives i proactives. Un altre se centra en les mesures i
suports addicionals i va dirigit a aquells alumnes que necessiten una atenció específica
als aprenentatges. Per últim, les mesures i suports intensius fan referència a singularitats i accions d'alta intensitat
i llarga durada ,i corresponen al 5% de l'alumnat.
L'objectiu d'aquest projecte és
que funcioni per a totes
les escoles públiques i concertades. A cada centre, una
comissió de tractament a la diversitat analitzarà els recursos dels quals
disposa el centre i els que caldrà afegir per poder atendre els alumnes. " No seran recursos sempre fixos",
va explicar la consellera, i va posar l'exemple que si un nen té un dèficit
auditiu, "un especialista dels equips que té el sistema haurà d'actuar al
seu centre". En aquesta direcció, va aclarir que "hi haurà tècnics
que seran fixos al centre i altres que seran externs".
DECRET D’ESCOLA INCLUSIVA A CATALUNYA
Catalunya, una passa endavant !!
AOIB
Fonts:
EL diari de l’Educació:
Ara.cat:
http://www.ara.cat/societat/Escola-inclusiva-sescolaritzaran-prioritaria-ordinaris_0_1491450935.html
Departament d’Ensenyament:
http://ensenyament.gencat.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada