El dia 31 octubre 2018
En la reunió de la Mesa Sectorial
d’Educació celebrada ahir s’ha aprovat la nova Ordre d’orientació educativa amb
els vots a favor de tots els sindicats que integren la Mesa Sectorial, a
excepció d’UOB, que hi ha votat en contra.
En el nou model d’orientació
educativa, dependent de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa,
hi han treballat diferents col·lectius educatius durant els darrers mesos i
recull un nou plantejament de l’orientació enfocat cap a un model d’intervenció
psicopedagògic i educatiu.
El nou model es basa en els
principis de prevenció, de desenvolupament, d’intervenció social i
d’apoderament personal i social.
Una vegada aprovada, la nova
Ordre d’orientació s’envia al Consell Escolar perquè emeti l’informe
corresponent i, després, al Consell Consultiu. Tot indica que s’aprovarà
definitivament durant els propers mesos de març o abril i que s’aplicarà el
proper curs 2019-2020.
Des del col·lectiu d’orientadors
pensem que no s'ha demanat l'opinió dels professionals que hi fan feina cada
dia. També seria oportú anomenar els col·lectius educatius que han intervingut
en la confecció d’aquesta nova Ordre d’Orientació Educativa.
També pensem que una nova Ordre d’Orientació
Educativa no s’ha d’aprovar en la Mesa Sectorial amb els Sindicats (UGT, ESTEI,
UOB, CCOO), sinó amb els professionals que hi treballen.
Esborrany Nova Ordre d’Orientació
Educativa:
https://drive.google.com/file/d/1zYyQmNLP8EuWtl0WRGGgJ7MY8sDIMNyE/view?usp=sharing
La nova ordre que regularà els
serveis d’orientació educativa, social i professional a la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears.
La Conselleria està en fase de consulta de l’esborrany que regularà el
funcionament dels serveis d’orientació educativa, social i professional a la nostra
Comunitat Autònoma.
Crida l’atenció que aquesta
consulta, es faci als sindicats, a la UIB... i no permeti la participació dels professionals de l’orientació o als seu representants
que son els que treballen a diari als centres educatius i que podrien aportar
una visió més acurada de la realitat perquè estam a peu d’obra cada dia.
Contrasta també, que abans de que entri en vigor aquesta futura ordre i la
conseqüent nova estructuració dels serveis d’orientació, ja s’han fet passes
decidides per reduir de manera dràstica als EOEP, afectant a les plantilles
orgàniques dels equips pel present curs .
Hi ha qualque equip que actualment només
compte amb professionals del perfil de PTSC i cap orientador.
El més destacable, es la manca de sensibilitat de l’administració envers
els professionals destinats als EOEP, que sense previ avis han vistes
suprimides les seves places sense un pla de reconversió gradual.
L’esborrany d’ordre, també fa una
passa endavant en la privatització dels serveis d’orientació a
infantil/primària. Tots els centres concertats comptaran amb una unitat
d’orientació (UOEP)pròpia en el termini de tres cursos escolars, no
s’especifica amb quina dedicació horaria. Aquest 2018-19 alguns centres ja
compten amb aquesta dotació.
Malgrat que l’ordre no elimina als EOEP, està clar que la seva estructura serà de molt pocs membres i la
seva presencia molt testimonial. Lamentem
que s’acabi amb el model d’EOEP que permet el treball col·laboratiu entre
iguals , que facilita l’intercanvi , enriqueix als professionals i els hi dona
suport tècnic. Som moltes les qüestions que ha d’abordar el professional de
l’orientació i va molt be poder tenir un company ( orientador i/o PTSC)per
contrastar informacions o prendre decisions. Igualment poder comptar amb un
banc d’instruments psicotècnics per poder donar major profunditat a les
avaluacions psicopedagògiques facilita la bona qualitat de la intervenció.
Encara que es positiu que els centres comptin amb més hores d’orientació i
que l’orientador/a es pugui involucrar amb més intensitat en el centre , fora
de titulars enganyosos que s’han llançat des de la Conselleria , s’ha de
ressenyar que en realitat només
comptaran amb un orientador propi els centres de 3 línies. Els de 2 línies
hauran de compartir orientador amb un altre centre de 1 línia, per tant a la pràctica tindran la mateixa dedicació
del professional que hores d’ara ho fa l’EOEP, amb l’inconvenient que no se facilita
al professional el treball en equip i
que no se dota a les UOEP del material necesari per desenvolupar amb garanties la
seva feina.
A més del que s’ha exposat anteriorment , hi ha altres canvis també
significatius que afecten en alguns casos a l’organització dels centres, sobretot a les escoles d’infantil i primària
que se suposa substituiran l’estructura de l’equip de suport per la UOEP (unitat
d’orientació educativa i psicopedagògica).
També hi ha una aposta decidida pels equips especialitats ( EACI, EADISOC,
EAC, EADIVI, ECLA). La majoria ja existeixen en l’actualitat, només s’incorpora
l’ equip de comunicació, llenguatge i aprenentatge (ECLA) que assessorarà sobre
les dificultats lingüístiques i d’aprenentatge de l’alumnat NESE.
Esperem que l’esborrany de la proposta queda enriquida per totes les aportacions que es faran per part de tots els interlocutors autoritzats per a la Conselleria d’Educació, atès que no ens han convidat a fer la nostra , i que el resultat final sigui una millora del sistema d’orientació.
AOIB
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada