Qui té una condició de l'espectre
autista desenvolupa una manera particular de pensar, comprendre, percebre,
expressar-se i comportar-se, que és diferent a la de la majoria de les persones.
Això comença a manifestar-se en etapes primerenques de la vida amb expressions
subtils, que van fent-se més evidents a mesura que un infant es desenvolupa.
Aquestes petites diferències que sorgeixen aviat són senyals per començar a
sospitar que alguna cosa s'està donant de manera atípica en el desenvolupament
d'aquest infants. Una intervenció immediata permet implementar mesures que
podrien ajudar a aquest infant a recuperar la trajectòria esperada del seu
desenvolupament o bé, optimitzar les seves capacitats.
Els diagnòstics són maneres molt
útils d'organitzar els suports i serveis que necessitarà un nen i la seva
família i també promouen l'avenç científic, però no han de convertir-se en
profecies autocomplertes que minen i drenen les energies i entusiasme dels
adults que han de criar un nen amb desafiaments en el seu desenvolupament.
Els pares, que acaben d'arribar a
aquest món de sigles i paraules difícils, lluny de sortir optimistes i amb
esperança del consultori del metge, surten devastats i desorientats.
Els nens neixen amb modalitats
diferents d'aprenentatge, no amb diagnòstics. La possibilitat de comprendre
aquestes diferències i de realitzar una avaluació qualitativa del
desenvolupament ens donarà dades precises sobre la modalitat de l'infant per comprendre
el món, per processar la informació a través dels sentits, per relacionar-se,
comunicar-se i aprendre del medi. Aquesta informació, obtinguda a partir de la
mirada interdisciplinària, serà la que marcarà el camí a seguir a través d'una
intervenció individualitzada per aquest nen i aquesta família en particular.
No hi ha dos nens iguals. Darrere
de les presumpcions diagnòstiques, moltes vegades es troba la creença que els
nens classificats en cada síndrome són molt similars un a l'altre - amb més
similituds que diferències. Però en els últims anys, a mesura que s'ha observat
el desenvolupament d'infants i nens molt petits, el focus ha canviat. S'ha
trobat que els nens que han estat tradicionalment agrupats en les mateixes
categories són molt diferents uns dels altres.
En alguns casos les diferències
són més grans que les similituds, ja que cada nen té un sistema nerviós únic i
una sola ment que es desenvolupa
Qüestionaris on-line d’avaluació
de risc de TEA.
-
CSBS-DP (6 a 24 mesos)
-
M-CHAT-R/F (16 a 30 mesos)
-
Q-CHAT (18 a 48 mesos)
(només per associats a l’AOIB).
AOIB
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada