Col·legi de Logopedes de
Catalunya.
Llegir i escriure són habilitats
basades en el llenguatge; impliquen un procés complex que parteix d’habilitats
psicolingüístiques, són multifactorials i per tant, es relacionen amb
diferents aspectes cognitius, socials i ambientals (Perfetti, 1999). És
important identificar si les dificultats de lectoescriptura són específiques,
si estan coexistint amb altres dificultats o si són secundàries a altres
patologies. Per això, per completar el diagnòstic, sovint es fa necessària la
col·laboració d’altres professionals per administrar algunes de les proves que
apareixen en aquest document. Nosaltres hem centrat el nostre treball en les
dificultats de lectura primàries, i no secundàries o coexistents a altres
patologies. Les recomanacions d’aquestes eines es basen en l’evidència
científica i en el judici dels experts que les han elaborades.
Aquest document parteix de les
diferències entre el llenguatge oral i el llenguatge escrit com a base per a la
definició de la lectoescriptura. En aquesta definició s’emfatitzen els
processos constituents, com la descodificació i la comprensió; posteriorment
s’analitza com la lectura és una habilitat basada en el llenguatge i, en aquest
marc es fa una descripció de la naturalesa i els processos involucrats en
l’alfabetització inicial.
En una segona part del document
es presenten les eines per al diagnòstic de les dificultats de la lectura. Mitjançant
diferents formats, és possible construir un perfil de lectura. El present
treball inclou l’anamnesi, el pla d’avaluació, l’exploració i les valoracions
complementàries.
(Descàrrega: només per associats
a l’AOIB).
AOIB
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada