dilluns, 29 d’octubre del 2018

Eines per a l’avaluació de la LECTOESCRIPTURA / DISLÈXIA


Col·legi de Logopedes de Catalunya.

Llegir i escriure són habilitats basades en el llenguatge; impliquen un procés complex que parteix d’habilitats psi­colingüístiques, són multifactorials i per tant, es relacionen amb diferents aspectes cognitius, socials i ambientals (Perfetti, 1999). És important identificar si les dificultats de lectoescriptura són específiques, si estan coexistint amb altres dificultats o si són secundàries a altres patologies. Per això, per completar el diagnòstic, sovint es fa necessària la col·laboració d’altres professionals per administrar algunes de les proves que apareixen en aquest document. Nosaltres hem centrat el nostre treball en les dificultats de lectura primàries, i no secundàries o coe­xistents a altres patologies. Les recomanacions d’aquestes eines es basen en l’evidència científica i en el judici dels experts que les han elaborades. 

Aquest document parteix de les diferències entre el llenguatge oral i el llenguatge escrit com a base per a la defi­nició de la lectoescriptura. En aquesta definició s’emfatitzen els processos constituents, com la descodificació i la comprensió; posteriorment s’analitza com la lectura és una habilitat basada en el llenguatge i, en aquest marc es fa una descripció de la naturalesa i els processos involucrats en l’alfabetització inicial.

En una segona part del document es presenten les eines per al diagnòstic de les dificultats de la lectura. Mit­jançant diferents formats, és possible construir un perfil de lectura. El present treball inclou l’anamnesi, el pla d’avaluació, l’exploració i les valoracions complementàries.

(Descàrrega: només per associats a l’AOIB).


AOIB