dilluns, 20 d’octubre del 2025

 

La necessària posada en valor de l’educació 0-3 anys

 Les educadores de les Escoles Infantils públiques i concertades de primer cicle de les Illes Balears, ho hem dit moltes vegades, però no per això és menys cert: l’educació 0-3 anys és, ara per ara, la germana pobra del sistema educatiu.

Ho és per les condicions salarials, d’horari i calendari lectiu, per manca de places públiques i gratuïtes, per precarietat legislativa del cicle i, per tant, de les condicions laborals que regeixen per a totes les professionals que hi treballen.

És necessari i urgent fer una revisió del Decret 23/2020, que és el marc normatiu que regula en quines condicions han de treballar les persones que eduquen la primera infància. Unes condicions que són clarament insuficients per atendre una etapa de la vida tan delicada i tan important.

Ningú no dubta de la importància d’intervenir en aquestes edats per compensar dificultats, de la necessitat d’estimulació dels primers anys de vida, de la cura de les primeres experiències de socialització, de la necessitat de compartir la criança amb les famílies, especialment les més vulnerables. Per posar el focus en el nostre dia a dia, parlem de rutines, canviar bolquers, rentar mans,... acompanyar en les menjades, atendre malestars físics (vòmits, diarrees, febres...), malestars afectius, que s’expressen amb plors, enyorança o frustració...

És primordial atendre els infants com es mereixen, fent desdoblament de grup on experimenten, juguen, exploren i es concentren més. I per això es requereixen moltes mans, per poder preparar materials i propostes pedagògiques de qualitat.

Reivindiquem la necessitat d’implantar parelles educatives a les unitats de les escoletes 0-3 anys, que facin possible totes aquestes tasques i amb la major cura i qualitat possibles per als nostres infants, oferint-los una mirada més personal per a cada un d’ells. A més, les educadores hem de poder fer observacions, documentar, fer informes d’avaluació, establir un canal de comunicació amb les famílies (tutories, correus,...) i tenir temps per les qüestions burocràtiques. I per això cal enfrontar la revisió del Decret vigent amb urgència i determinació.

L’escoleta EI Verge de la Salut ha fet feina amb parella educativa durant molt d’anys sent  referent del model educatiu on ens agradaria que tot el col·lectiu pogués arribar.

A tot l’exposat hi hem d’afegir la total falta d’autonomia del nostre alumnat i la necessitat de cobertura immediata de qualsevol baixa de personal treballador sobrevinguda als nostres centres educatius, ja que suposa un gran risc cap a la seguretat dels infants, cosa que pot ser enfrontada amb molta més solvència si es comptés amb el recurs de la parella educativa. Per no parlar de les hores de la menjada, que esdevenen un autèntic problema si es vol atendre aquest espai alimentari i educatiu amb dedicació i efectivitat.

El primer pas d’aquest procés de posada en valor de l’educació 0-3 anys, passa per apostar per la parella educativa a les unitats de les escoletes 0-3, amb el conseqüent increment de personal que això implica.

Si veritablement creiem en aquesta etapa educativa com a compensadora de desigualtats cal fer aquest pas endavant.



L'AOIB dona tot el seu suport a aquesta demanda de les Educadores de l'Etapa d' Educació Infantil 0-3.


AOIB